Как да намалим вредите от свръхконсумацията на дигитални устройства при децата

Трудно е да си представим настоящето и бъдещето без дигиталните технологии. Те присъстват в почти всички сфери на живота ни, а ролята им стана ключова след обявяването на пандемията от новия коронавирус, когато голяма част от хората по света трябваше да останат затворени в домовете си. Технологиите се превърнаха в основно средство за работа, комуникация, пазаруване, обучение, развлечение.
Като че ли в най-голяма степен беше повлияно ежедневието на децата. От една страна, това е поколението, непознаващо живота без интернет. От друга, затварянето на детските градини, училищата и университетите наложи образователният процес да премине в изцяло онлайн среда, което още повече утежни ситуацията. След завършването на дневните учебни занятия, заради ограниченията за излизане и игри навън, голяма част от децата продължаваха да използват компютрите, таблетите и смартфоните за забавление. Дори и след облекчаването на мерките тази тенденция продължава да съществува. Това не е никак изненадващо – пристрастяването към екраните става бързо и премахването им от ежедневието е почти невъзможно. Какви са реалните рискове от това?

Проблеми с развитието и поведението
Не можем да отречем, че технологиите предлагат много възможности за игра или научаване на полезни неща. Въпреки това, те имат и редица негативни ефекти върху развитието и качеството на живот. В киното и телевизията, например, кадрите се сменят 24 пъти в секунда, а детският мозък не може да обработи такъв обем от информация. Същевременно реалният свят не се движи и променя с такава скорост, заради което става безинтересен за децата, пристрастени към екраните. Това бързо движение на образите води до свръхстимулация на мозъците на малките деца и за тях е трудно да се фокусират върху по-бавни задачи и дейности, които изискват повече мислене и концентрация.

Проблеми с мисленето
Технологиите са пълни с визуални стимули и изискват да се обръща внимание на много елементи наведнъж. Затова децата, които играят видео игри или прекарват прекалено много време в интернет, са склонни да се концентрират по-трудно в сравнение с другите деца, които имат минимален достъп до екраните. Това може да повлияе и начина, по който детето обработва информация – да мисли по-повърхностно, да има по-слаба памет, да изпитва затруднения с логичното мислене и в заниманията, изискващи креативност.

Проблеми, свързани с емоциите и общуването
Технологиите променят начина, по който децата се социализират и общуват помежду си. Срещите и комуникацията очи в очи все повече намаляват за сметка на виртуалното общуване чрез различни социални мрежи. А това може да окаже огромно негативно влияние върху тяхното умствено и емоционално развитие. Не е за пренебрегване и фактът, че според децата това, което се случва на екрана, се случва и в реалния живот. Те често пренасят агресията, видяна по телевизията или видео играта, и в общуването с околните.

Физически проблеми
Компютрите и смартфоните стават все по-привлекателни от карането на колело, срещите и игрите навън с приятели. А това крие риск от затлъстяване, забавяне в развитието на моториката, гръбначни изкривявания, намалена мускулна маса.

Как да намалим риска и да предпазим децата от негативните последствия

За целта трябва да спазваме няколко простички правила.
💜 Както и всяко друго нещо в живота ни, технологиите не са проблем, когато се използват в умерена степен. Ето защо трябва да определим ясни граници за времето, прекарвано пред екраните. Колкото по-малко, толкова по-добре. Според американската педиатрична асоциация например децата под 2-годишна възраст изобщо не трябва да имат достъп до тях. А над 2 години се допуска до 2 часа дневно, но препоръчително с 3-4 почивки.
💜 Освен контрол на времето, е нужно да въведете и контрол на информацията, до която децата да имат достъп. Вече има достатъчно много разработени приложения и програми за тази цел.
💜 Не позволявайте на детето да гледа телевизия, таблет или компютър, докато се храни.
💜 Давайте положителен пример. Малките копират моделите на поведение на възрастните. Ако вие прекарвате повече време пред компютъра или телевизора, през 5 минути проверявате мобилния си телефон, съвсем естествено и детето ще започне да го прави. Освен това е твърде вероятно да се почувства пренебрегнато и сякаш трябва да се състезава с тези устройства за вашето внимание. Стремете се да разговаряте повече с детето, играйте заедно, рисувайте, пейте, танцувайте, излизайте.
💜 Използвайте и подходящи медикаменти в случай на необходимост. Ако забележите, че детето проявява признаци на безпокойство, разсеяност, хиперактивност, раздразнителност, можете да му помогнете с хомеопатичния препарат Киндинорм. Той е напълно безопасен, не крие риск от привикване. Подходящ е за деца над 1 г. Има регулиращо и успокояващо действие. Намалява раздразнителността, свръхвъзбудата и агресивното поведение, регулира нарушения на съня импулсивните действия, дефицита на вниманието, трудно концентриране и запаметяване, двигателна свръхактивност и др. Когато проявите се появят за първи път, Киндинорм може да се дава до 3 пъти дневно – по 2 пилули за деца от 1 до 5 г., по 3 пилули за деца от 6 до 11 г. и по 5 пилули – над 12 г.