Как да различим дали детето проявява симптоми на хиперактивност, или поведението му се дължи на незрялост?
Много активни, енергични и любознателни деца се причисляват погрешно към засегнатите от широката група симптоми на хиперактивност и дефицит на вниманието. Често такива малчугани (обичайно това са повече момчета), просто все още не са настигнали връстниците си и не са готови за очакваното от тях по-зряло поведение. Нямат нужните умения, за да покрият изискванията за структурирано обучение в предучилищните групи на детските градини или в началните класове в училище.
Ако сте от родителите, които често чуват упреци като „детето ви и за секунда не може да стои на едно място” или „никога не спира да говори”, „не се съобразява с направените забележки”, не бързайте да се отчайвате или да си внушавате, че малкото ви има сериозни психологически и поведенчески проблеми.
Какво е важно да знаете
Какво представлява Синдромът на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ)? Става дума за група от поведенчески разстройства, при които общи характеристики са: трудно потискане на импулсите, лоша концентрация, повишена тревожност.
Хиперактивните деца често се държат сякаш не чуват, когато им се говори, правят грешки от невнимание, трудно им е да се организират, така че да завършат в срок поставените задачи, постоянно губят вещите си, разсеяни са, трудно се справят с ежедневни дейности, тъй като забравят. В училище такова дете често става от мястото си в час, говори постоянно и пречи на работата на другите. Отличава се с избирателно внимание – концентрирано е само за дейности, към които проявява интерес. Импулсивно е – често действа, преди да обмисли последствията.
Наличието на тези (някои или всички) симптоми все още не означава диагноза СДВХ. Само лекар може да постави подобна диагноза и то въз основа на продължително наблюдение на детското поведение (както у дома, така и в училищна среда и в обществото).
При поставена диагноза състоянието изисква лечение и помощ от психолог, тъй като проблемът е сериозен и може да нанесе вреди в дългосрочен аспект, включително и през целия живот.
Лечението на СДВХ в традиционната медицина се основава на терапия с психостимуланти, които имат много нежелани странични ефекти, и затова все по-често употребата им се поставя под въпрос. Подходящо алтернативно лечение, напълно безвредно за организма, предлага обаче хомеопатията. Такъв специално разработен комплексен хомеопатичен препарат е Киндинорм – помага при проблеми с вниманието и концентрацията, нервна раздразнимост, двигателна свръхактивност, затруднения в учението, нарушения на съня или общо изтощение. Подходящ е както за деца над една година, така и за възрастни.
За още по-добър ефект към Киндинорм можете да добавите и комбинация минерални соли на д-р Шуслер. Прилагат се по следната схема: Шуслерова сол №2 калицев фосфат (2 таблетки сутрин) –основен минерал за изграждането и регенерацията на организма; и сол №7 магнезиев фосфат (3 таблетки вечер, разтворени в топла вода) – при тревога, затруднения в училище, особено при нарушения на съня и напрегнатост.
Как да помогнете на детето в ежедневието
– Следете промените в поведението му с навлизането му в света на „големите”. Първите месеци в новата среда (в предучилищна група, първи клас) винаги са трудни. Но постепенно се забелязва приспособяване към новите правила и навлизане в рутината.
– Как да научите детето да противодейства на импулсивността си и на хиперактивното поведение? Покажете му как да „разделя” всяка задача на поредица малки стъпки. Това може да се случва както в ежедневието (например когато ви помага у дома), така и за поставените задачи в училище.
– Започнете деня му с подходяща закуска за „шампиони” – добра комбинация от бавни въглехидрати, протеин и полезни мазнини ще даде храна на мозъка, така че да улесните фокуса и концентрацията. Опитайте някое от следните: бъркани яйца с препечена филийка пълнозърнест хляб и плод; овесени ядки с кисело мляко и плод; филия пълнозърнест хляб с масло и кашкавал, чаша мляко и плод.
– Помогнете на детето да се разтовари след дългите изморителни учебни занимания. За свръхенергичните хлапета много подходящи са заниманията по бойни изкуства (таекуондо например). За момичетата, които се нуждаят от изразходване на екстра-енергия ще са забавни занимания с танци като хип-хоп и модерни танци (не ги изпращайте на балет).
– Всички физически активности и особено спортни занимания на открито оказват позитивно влияние върху състоянието на импулсивното дете, стига разбира се да откриете неговата страст и дейността, която му е по сърце.
– Музиката развива активно и двете мозъчни полукълба, а когато заниманието е групово, помага на детето да усвои важните умения за работа в екип. Плуването също може да направи чудеса. Като цяло всички спортове развиват по най-добър начин самодисциплината.
За какво да внимавате – за повечето съвременни деца телевизията и игрите в интернет са неизменна част от ежедневието, сред най-любимите при това. Важно е обаче да ограничите престоя им пред екраните и да ги насърчите към повече занимания на открито, което ще внесе нужния баланс и успокоение в поведението им.
Въпрос с повишено внимание: Поведенческите прояви на детето, които силно ви притесняват, пречат ли му да се справя с ежедневните си дейности? Влияят ли на успехите му в училище и на развитието му като цяло? Има ли и други знаци за изоставане в развитието му? Ако проблемите се дължат на незрялост (понякога тя е предизвикана дори и от една свръхгрижовност от страна на родителите), постепенно малкото настига връстниците си, дори и в началото да се справя с известни затруднения.
В случай, че има наличие на закъснения в развитието на речта, психо-моторни затруднения и др. се нуждаете от помощ от специалист. Ако детето има затруднения в усвояването на учебния материал и във взаимоотношенията си със своите връстници, ако действията му застрашават неговата сигурност също не отлагайте търсенето на помощ!
Последни публикации:
No items found